پوسیدگی مغز گردو(بلایت باکتریایی گردو)


Bactrial blight of walnut

Xantamonas campestris pv. juglandis

مناطق انتشار در ایران وجهان: مناطق انتشار بیماری درجهان تاکنون، آمریکای شمالی وجنوبی، استرالیا، زلاندنو، آفریقای جنوبی، سویس، ایتالیا، انگلستان، هلندو فرانسه گزارش شده است.

درایران بیماری از قریه فاز سجین و تفرش گزارش شده واحتمال میرود که درمناطق دریای خزراز گرگان تاآستارا شیوع داشته باشد.

اهمیت اقتصادی:

این بیماری از مهمترین بیماریهای گردوبوده وخسارت آن تا80٪ گزارش شده است، باتوجه به اینکه هیچکدام ازارقام گردوهای موجود، به این بیماری مقاوم نبوده اند.

مورفولوژی عامل بیماری: اسفندیاری درسال1326عامل بیماری را(Pseudomonas juglandis) گزارش نمود اما امانی درسال1356عامل بیماری را(Xantamonas campestris) معرفی کرد. این باکتری شدیدا هوازی اجباری است وبه سهولت میتوان آنراروی محیط کشت استاندارد (NA) کشت نمود و پس از 3_2 روز، کلونیهای زرد رنگ آنرا مشاهده کرد. گرم منفی بوده دارای کپسول و یک تاژک در قطب(Monotrichous) است درصد گوانین+سیتوزین در DNA آن 71-63 درصداست.

توصیف علائم بیماری:

 این بیماری به برگ، میوه، گل آذین، جوانه وسرشاخه ها حمله میکند واولین نشانه ها بصورت نقاط کوچک قرمز قهوه ای  در بین رگبرگها، ظاهر میشود. این لکه ها بتدریج بزرگ و سیاه رنگ شده وبه علت محدود شدن به رگ برگها، زاویه دار به نظر میرسند. پس آنکه میوه گردو به اندازه نخود رشد نمود درگلگاه آن نقطه سیاه رنگی بوجود می آید و به تدریج با رشد میوه،توسعه میابد و تبدیل به لکه سیاه  و فرورفته میشود. درصورت بزرگ بودن لکه ها، وسط آنها شکاف بر می دارد.  در شرایط آب وهوایی مساعد، لکه های سیاه بطوری توسعه میابند که تمام پوست سبز گردوه پوسیده  وبیماری به مغز گردو منتقل شده و چروکیده ، سیه و لزج میگردد. درآلودگیهای انتهای فصل فقط سطح پوست سبز میوه علائم بیماری رانشان میدهد(درختان جوان حساستراند).

چرخه زندگی:

 زمستان را در شانکر(زخم) سرشاخه ها، جوانه های درحال خواب و نیز گل آذینها سپری میکند. باشروع رشد گیاه در بهار باکتری از قسمتهای باز گیاه نظیر روزنه های گل آذین و برگهای جدید وارد بافت گیاه میشود.در مرحله دوم انتشار که ممکن است چندین باردر طول فصل تکرار شود پاتوژن در داخل گیاه حرکت نمیکند و موجب بروز خسارت موضعی میشود.

وزش باد و ریزش باران موجب پخش باکتری در باغات میشود.شدت بیماری در هر فصل اولا به درصد رطوبت آزاد بستگی دارد،زیرا باکتری فقط زمانی قادر به حرکت است که در آب معلق باشد  و ثانیا به درجه حرارت محیط وابستگی زیادی نشان داده است.

دوره نهفتگی بیماری از زمان انتقال تا ظهور علائم 15-10روزطول میکشد(باتوجه به نقش رطوبت در ایجاد آلودگی در مناطقی که فصل بهار، بارندگی ورطوبت کم است احتمال شیوع بیماری کاهش میابد).

روشهای مبارزه:

1⃣ در روش آبیاری بارانی تحت فشار آب پاشی با زاویه کم به منظور جلوگیری از مرطوب شدن شاخ وبرگ درخت

2⃣ اجتناب از آبیاری در طول دوره شکوفه دهی 

3⃣ حذف اندامهای درخت که در قسمت پایینی تنه قرار گرفته اند.

4⃣ اجتناب از کشت دو رقم گردو در باغ

5⃣ هرس درختان جوان و سرزنی درختان بلند به منظور جریان یافتن هوا در زیر درخت

6⃣ سم پاشی بایکی از سموم مسی قبل باز شدن کامل جوانه های گل و برگ ، ودیگری پس از خاتمه مرحله گلدهی برای مثال ، محلول بردو(سولفات مس با20٪مس خالص) به میزان یک کیلوگرم در100لیترآب،یا هیدروکسیدمس(گوپراکسید با50٪مس خالص) به میزان 400گرم محلول تجارتی در 100لیتر آب.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد